Terugkoppeling informatieavond

Op woensdag 15 oktober 2025 organiseerden wij samen met aannemer KWS een informatieavond over de aanleg van de doorfietsroute tussen Woerden en Utrecht. Het ging met name over het deel door Harmelen. Tijdens deze bijeenkomst kregen bezoekers informatie over de werkzaamheden, de planning, bereikbaarheid en hinder. Ook was er ruimte voor vragen.

Algemeen

Blijft mijn woning/bedrijf bereikbaar?

  • Te voet blijft uw woning/bedrijf altijd bereikbaar. 
  • Buiten werktijden (tussen 17.00 en 07.00 uur) is uw woning/bedrijf bereikbaar, ook met voertuigen.
  • Tijdens werktijden (tussen 07.00 en 17.00 uur) kunt u met uw auto via één zijde bij uw woning/bedrijf komen. Alleen tijdens het aanbrengen van asfalt en coating is uw woning/bedrijf een paar uur minder bereikbaar voor voertuigen, vanwege de hoge temperatuur van het asfalt en tijd die nodig is voor het uitharden van de coating. Ook tijdens het bestraten kan het voorkomen dat uw woning/bedrijf een paar uur niet bereikbaar is voor voertuigen. Wij informeren u vooraf wanneer dit het geval is. Te voet kunt u ook dan bij uw huis of bedrijf komen. 

Kunnen hulpdiensten ons bereiken?

Ja. Zij zijn geïnformeerd en hebben bij spoed altijd doorgang.

Wordt de waterleiding en glasvezel vervangen/aangelegd?

Op Uitweg–Haanwijk wordt glasvezel aangelegd vóór de start van de werkzaamheden. Het bedrijf dat deze werkzaamheden uitvoert informeert u hierover.

Waarom coating en geen rood asfalt?

Wij kiezen voor een rode coating over het asfalt, omdat dit langer meegaat en bij schade beter te repareren is. De kosten en hinder bij de aanleg zijn afgewogen tegen de voordelen van coating. De conclusie is dat op de lange termijn coating duurzamer is.

Waarom worden rijsnelheden niet gelijk aangepast of opnieuw bekeken? 

De rijsnelheden zijn opnieuw bekeken. De maximale snelheid buiten de bebouwde kom is 60 km/uur. Alleen in speciale gevallen kan hiervan worden afgeweken. 

  • Voor de Dorpsstraat is het verlagen van de snelheid niet wenselijk volgens de politie, gezien de functie van de weg.
  • De Harmerlerwaard, deel Haanwijk, Uitweg en Zandweg worden ingericht als fietsstraat. Voor een fietsstraat geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur. 
  • Op het deel van Haanwijk tussen N419 en Breeveld blijft de maximumsnelheid 60 km/uur. Op Breeveld en Veldwijk rijdt veel minder (gemotoriseerd) verkeer, waardoor hier de verkeersveiligheid beter gewaarborgd is. 

In de kern van Harmelen worden stukken fietsroute overgeslagen. Waarom doen jullie daar niets? 

Mede op verzoek van bewoners is besloten om het karakter en de uitstraling van het dorpscentrum zo te houden. De huidige inrichting volstaat voor een doorfietsroute. Er is namelijk voldoende ruimte voor fietsers en nodigt niet uit om hard te rijden. 

Wat als de nieuwe inrichting/voorzieningen nu niet werken/niet functioneren?

Op basis van ongeval cijfers, klachten en meldingen kan besloten worden dat aanpassingen nodig zijn. 

Waar gaat de aannemer de spullen opslaan en de keet neerzetten? 

  • Tijdens fase 1 en 2 staat de keet bij de Volksvereniging Woerden bij Veldwijk 2. 
  • Vanaf fase 3 verplaatsen wij de keet naar een andere locatie. De komende tijd gaan we op zoek naar een geschikte plek hiervoor. 

We proberen opslag van materialen op het werkterrein tot een minimum te beperken door ze zoveel mogelijk te laten leveren op het moment dat ze nodig zijn. Materialen worden geleverd op de plaats waar ze nodig zijn.

Gaat dit leiden tot parkeerproblemen?

Nee, het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk.

Was participatie mogelijk?

Ja. In 2024 zijn er participatiebijeenkomsten geweest. De uitkomst van deze bijeenkomsten heeft geleid tot de route zoals die nu wordt aangelegd.

Haanwijk

Hoe worden de drempels?

Drempels komen over de volledige breedte van de weg. De vorm van de drempels is zodanig dat het op- en afrijden voor fietsers soepel gaat.

Wat wordt de snelheid op Haanwijk?

De snelheid op Haanwijk wordt niet aangepast. Ten oosten van de N419 is dat 30 km/uur. Ten westen van de N419 is dat 60 km/uur. 

Uitweg

Hoe wordt schade aan de jeu-de-boulesbaan voorkomen?

Tijdens de werkzaamheden komt er geen materieel op de jeu de boules baan. KWS zet lage bouwhekken om de baan heen, zodat deze duidelijk is afgesloten. Zo voorkomen wij dat er materialen worden neergezet of dat er fout wordt geparkeerd. Daarnaast geven we onze collega’s instructies om de baan niet te gebruiken. 

In de bocht Uitweg – Kalverstraat wordt veel geparkeerd. Dat belemmert het zicht. Kan hier wat aangedaan worden?

Het is verboden om binnen 5 meter van het kruispunt te parkeren. Daarnaast is het verboden om hinderlijk te parkeren. Door een melding te doen via onze website worden handhavers op deze problemen geattendeerd en kunnen ze hier handhaven.

Dorpsstraat

Wat gebeurt er met de chicanes?

Deze worden verwijderd. De nieuwe inrichting (brede rode fietsstroken en smalle zwarte middenstrook) moet hard rijden verminderen. 

Kan de 30-km-zone worden uitgebreid vanaf het dorp tot aan de kruising bij de brug?

Zie algemene beantwoording over snelheden.

Worden losliggende putdeksels aangepakt?

Ja. Eerst wordt er nieuw asfalt gelegd, daarna wordt een gat geboord waar de putdeksel goed inpast. Dit voorkomt dat de putdeksel uitzet en het risico op klapperen. 

Harmelerwaard

Wat gebeurt er met het fietspad langs de Harmelerwaard tussen brug en sportpark?

Het fietspad blijft bestaan. Het gros van de fietsers richting de Meern zal kiezen voor de fietsstraat, waardoor het fietspad rustiger wordt. Voetgangers kunnen ook gebruik maken van dit pad.  

Kan bij de brug voor de Dorpsstraat een bord “verboden voor zwaar verkeer” worden geplaatst?

Een herinneringsbord op een bestaand verbodsbord is niet logisch en wordt daarom niet toegepast.