Briefadres aanvragen

Als u geen vast woonadres heeft, kunt u uw post laten bezorgen op een ander adres. Dit heet een briefadres. U kunt dit niet online aanvragen. U stuurt een e-mail naar adresonderzoek@woerden.nl voor een afspraak.

Afspraak maken

Wanneer vraagt u een briefadres aan?

Bijvoorbeeld als u:

  • dakloos bent en in Nederland verblijft
  • in een instelling verblijft (zoals een verzorgingshuis)
  • korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft
  • een ambulant beroep heeft

Voorwaarden

  • U heeft geen vast woonadres of verblijft in een instelling.
  • Uw briefadres is in Woerden én is geen postbus.

Procedure

  1. U maakt een afspraak met de gemeente door een e-mail te sturen naar adresonderzoek@woerden.nl. Stuur uw contactgegevens mee.
  2. Wij nemen contact met u op om een afspraak in te plannen.
  3. U gaat naar het gemeentehuis voor uw afspraak om uw aanvraag toe te lichten en levert alle nodige documenten in. 
  4. U hoort binnen 4 weken of u recht heeft op een briefadres. Het kan zijn dat er extra documenten worden gevraagd. 

Wat moet u meenemen naar uw afspraak?

Kosten

Gratis

Veelgestelde vragen

Is een briefadres verplicht?

Nee.

Wat kan ik opgeven als briefadres?

U kunt het woonadres opgeven van een familielid of kennis die in Woerden woont. Of het adres van een instelling (zoals het Leger des Heils) die de gemeente hiervoor heeft aangewezen.

Wanneer kan ik geen briefadres aanvragen?
  • Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat. In dit geval ‘emigreert’ u en schrijft u zich uit bij de gemeente. Zie: Verhuizen naar het buitenland
  • Als u een vast woonadres heeft. In dit geval moet u zich inschrijven op het adres waar u woont.
Hoe kan ik mijn briefadres wijzigen of opzeggen?

Als u een vast woonadres of emigratie doorgeeft aan de gemeente, dan vervalt uw briefadres automatisch.