Briefadres aanvragen

Als u geen vast woonadres heeft, kunt u uw post laten bezorgen op een ander adres. Dit heet een briefadres. U regelt dit online of maakt hiervoor een afspraak.

Online aanvragen Afspraak maken

Wanneer vraagt u een briefadres aan?

Bijvoorbeeld als u:

  • dakloos bent en in Nederland verblijft
  • nog niet in uw nieuwe woning kunt
  • in een instelling verblijft (zoals een verzorgingshuis of gevangenis)
  • korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft
  • een ambulant beroep heeft

Voorwaarden

  • U heeft geen vast woonadres of verblijft in een instelling.
  • Uw briefadres is in Woerden én is geen postbus.

Procedure

Online aanvragen

  1. U vraagt uw briefadres aan via de knop 'Online aanvragen'.
  2. U ontvangt een email dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. 
  3. U hoort binnen 4 weken of u recht heeft op een briefadres. Het kan zijn dat wij u om extra toelichting of documenten vragen. De termijn kan dan verlengd worden met 4 weken.

Aanvragen op het gemeentehuis

  1. U maakt een afspraak via de knop 'Afspraak maken'.
  2. U download het 'Aanvraagformulier briefadres' en vult dit zo volledig mogelijk in.
  3. U gaat met het ingevulde formulier naar het gemeentehuis voor uw afspraak.
  4. U hoort binnen 4 weken of u recht heeft op een briefadres. Het kan zijn dat wij u om extra toelichting of documenten vragen. De termijn kan dan verlengd worden met 4 weken.

Welke documenten stuurt of neemt u mee?

  • Heeft u een afspraak op het gemeentehuis? Neem dan het ingevulde aanvraagformulier mee.
  • Een ingevuld toestemmingsformulier van de bewoner van het briefadres.
  • Een (kopie van een) geldig legitimatiebewijs van de bewoner van het briefadres.
  • De bewijsstukken waar in het formulier om gevraagd wordt, afhankelijk van uw situatie.

Kosten

Gratis

Veelgestelde vragen

Wat kan ik opgeven als briefadres?

U kunt het woonadres opgeven van een familielid of kennis die in Woerden woont. Of het adres van een instelling (zoals het Leger des Heils) die de gemeente hiervoor heeft aangewezen.

Wanneer kan ik geen briefadres aanvragen?
  • Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat. In dit geval ‘emigreert’ u en schrijft u zich uit bij de gemeente. Zie: Verhuizen naar het buitenland
  • Als u een vast woonadres heeft. In dit geval moet u zich inschrijven op het adres waar u woont.
Hoe kan ik mijn briefadres wijzigen of opzeggen?

Als u een vast woonadres of emigratie doorgeeft aan de gemeente, dan vervalt uw briefadres automatisch.