Vragen en antwoorden noodopvang Woerden

Opvang op de Bleek 1

Waarom is gekozen voor de Bleek 1 als locatie voor noodopvang?

Op de Bleek 1 worden op dit moment Oekraïense vluchtelingen opgevangen. In het gebouw kunnen nog meer vluchtelingen worden opgevangen.

Vanaf juli is de gemeente samen met Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en het COA aan de slag gegaan om de Bleek 1 geschikt te maken voor de opvang. Denk dan aan het plaatsen van bedden, tafels en stoelen. Maar bijvoorbeeld ook sanitair en benodigdheden om te koken.

Hoelang blijft de noodopvang op de Bleek 1?

De asielzoekers worden vanaf 19 augustus 2024 opgevangen op de Bleek 1. Zij mogen blijven tot halverwege augustus 2025. 

Vanaf het 3e of 4e kwartaal van 2025 gaat het COA de Bleek 1 verbouwen tot asielzoekerscentrum. Een asielzoekerscentrum is een opvanglocatie voor langere tijd. In dit geval betekent dat 15 jaar. Er zijn dan meer voorzieningen nodig voor de asielzoekers dan bij een noodopvang. Meer informatie over dit proces vindt u op Denkmee Woerden.

Wat gebeurt er met de Oekraïense vluchtelingen?

Op dit moment wonen er Oekraïense vluchtelingen op de Bleek 1. Zij blijven hier voorlopig wonen. De noodopvang leidt voor hen tot een nieuwe woonsituatie. Voorop staat dan ook dat het samenleven in de Bleek 1 in goede banen wordt geleid. 

Hoeveel asielzoekers worden in de noodopvang opgevangen?

Er worden 200 asielzoekers opgevangen in de noodopvang op de Bleek 1. Daarnaast blijven de 145 Oekraïense vluchtelingen ook wonen in het gebouw. Zij hebben een eigen ingang aan de Bleek 1. 

Hoe groot is de kans dat de noodopvang verlengd wordt?

Dat is nu niet ter sprake. Als er nog eens een dringend verzoek wordt gedaan, zullen we het op dat moment overwegen. Daarvoor gaan wij opnieuw in gesprek met de buurt. Ook zal er weer een omgevingsvergunning aangevraagd moeten worden.

Wat doen de asielzoekers overdag?

De mensen in de opvang mogen zich vrij bewegen. Asielzoekers hebben veel behoefte aan rust. Ze maken veel gebruik van hun telefoon en hebben contact met hun thuisfront. Goede wifi is heel belangrijk voor hen. 

Als asielzoekers naar buiten gaan, gaan ze naar een activiteit of ze hebben gesprekken met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), het COA en Vluchtelingenwerk. Ze bereiden zich met programma's van het COA voor op hun toekomst. Daarnaast organiseren woonbegeleiders op de opvanglocatie activiteiten, samen met vrijwilligers, en verenigingen. Er wordt een dagprogramma opgesteld waaraan de asielzoekers kunnen deelnemen. Deze activiteiten zijn heel verschillend. Het hangt ook af van wat de asielzoekers zelf graag willen. Denk bijvoorbeeld aan sporten, wandelen, creatieve activiteiten, taal en ontmoeting.

Worden er activiteiten aangeboden?

De woonbegeleiders hebben de basis gelegd voor een vast dagprogramma. Dit geeft de structuur aan de dag. Bewoners bouwen zo een nieuw dagritme op. Dit programma vullen de woonbegeleiders steeds verder aan. Hiervoor zijn we ook afhankelijk van vrijwilligers en verenigingen. Denk aan sporten, wandelen, creatieve activiteiten en ontmoetingen. Maar ook kunt u denken aan het volgen van taallessen en hulp bij voorbereidingen op de toekomst.

Hoe is de gezondheidszorg voor de asielzoekers geregeld?

Het COA regelt en financiert de gezondheidszorg voor de asielzoekers op de opvanglocatie.

Is de opvanglocatie van het COA?

Het gereedmaken en inrichten van de noodopvanglocatie is uitgevoerd door de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) in opdracht van het COA. De VRU zorgt ook voor het personeel, de dagelijkse gang van zaken in de locatie en de beveiliging.

Spreken de asielzoekers Engels of Nederlands?

Van iedere etniciteit is er wel iemand die Engels spreekt. Zij helpen de anderen met de taal. Sommigen spreken ook al een klein beetje Nederlands. De ervaring in de opvanglocatie is dat ze graag Nederlands willen leren.

Veiligheid en leefbaarheid

Hoe wordt er gezorgd voor de veiligheid op en rondom de opvanglocatie?

De Veiligheidsregio Utrecht zorgt voor het personeel, de dagelijkse gang van zaken in de locatie en de beveiliging. Er is 24 uur per dag toezicht en begeleiding aanwezig op de locatie. De locatiebeheerder werkt samen met de wijkagent van de politie en boa's van de gemeente.

Met wie kan ik contact opnemen bij overlast?

Bij overlast kunnen omwonenden en ondernemers in de buurt van de opvanglocatie terecht bij de locatiemanager van de opvanglocatie. De locatiemanager is aanwezig tussen 08.00 en 22.00 uur en bereikbaar via de receptie van de opvang. Loop gerust binnen voor een gesprek.

Concrete meldingen kunnen ook gedaan worden via de gemeente. Zie: Melding doen
De politie is zonder spoed telefonisch te bereiken via 0900 8844. Bij spoed belt u naar 112.

Zijn de asielzoekers gescreend op ziektes?

Ja, de asielzoekers zijn medisch gescreend in de opvanglocatie waar ze hiervoor zaten.

Er is 2 keer per week een verpleegkundige en 2 keer per week een arts aanwezig op de locatie. Zij helpen de mensen zo goed als ze kunnen en verwijzen mensen eventueel door voor specialistische zorg. De vluchtelingen vallen onder de RMA-regeling. Dat is een zorgverzekering van het COA, voor mensen die niet Nederlands zijn en hier als asielzoeker wonen.  

Vluchtelingen algemeen

Wie is verantwoordelijk voor de opvanglocatie?

De gemeente is verantwoordelijk voor de opvanglocatie. Veiligheidsregio Utrecht voert uit voor de gemeente, bijvoorbeeld in de vorm van locatiebeheer, beveiliging en het aanbieden van een activiteitenprogramma voor de asielzoekers. 

Dagelijks zijn er 5 woonbegeleiders en een locatiemanager aanwezig. Zij begeleiden de asielzoekers bij het dagelijks leven. De beveiliging zorgt 24/7 voor de veiligheid binnen de locatie. De beveiligers werken samen met de boa's en de wijkagenten als er vragen zijn over invloed op de directe buitenomgeving.

Waarom wil de gemeente tijdelijk asielzoekers opvangen?

Er zijn te weinig asielopvangplekken in ons land. Deze zomer sloten veel tijdelijke opvanglocaties. Er waren daarom voor 1 juli 2024 landelijk 4.000 extra (nood)opvangplekken nodig. Het COA heeft om die reden een beroep gedaan op alle gemeenten in Nederland. Zo ook Woerden. 

Binnen de provincie Utrecht hebben de 26 gemeenten met elkaar afgesproken om samen verantwoordelijkheid te nemen. Zo zijn we solidair met elkaar.

Woerden heeft ingestemd met tijdelijke noodopvang. Het COA heeft voorbereidingen getroffen en sinds 19 augustus is de noodopvang in gebruik op de Bleek 1.

Wat is het verschil tussen noodopvang en een asielzoekerscentrum?

Als er niet genoeg plek is in asielzoekerscentra (AZC’s) vangt het COA asielzoekers tijdelijk op in een noodopvang. Dit zijn tijdelijke opvanglocaties met minder voorzieningen dan asielzoekerscentra. Een asielzoekerscentrum is bedoeld om voor langere tijd asielzoekers op te vangen.

Wie zitten er in de noodopvang?

Er zitten voornamelijk mannen in de noodopvang. De groep bestaat uit mensen uit Syrië, Soedan, Eritrea, Somalië en Nigeria. Het is een mix van verschillende etniciteiten en talen. Van iedere etniciteit spreekt er wel iemand Engels. 

Waarom zitten er ook mensen uit landen waar geen oorlog wordt gevoerd in de opvang?

In de wet is neergezet dat je asiel kunt aanvragen als er (1) oorlog is in je land of (2) omdat je niet veilig bent vanwege een seksuele voorkeur of iets dergelijks. 

Blijven deze mensen een heel jaar in de noodopvang?

Over het algemeen wel, maar er zijn altijd uitzonderingen. Mensen die een moeder of vader in een ander asielzoekerscentrum hebben, zouden verplaatst kunnen worden. Het kan ook zijn een bewoner vanwege een medische reden naar een andere locatie gaat. Het is geen locatie waar veel geschoven wordt. 

Hoe zit het met hulpverlening, de toegang daartoe en voorlichting? 

We hebben een verpleegkundige op locatie en er komt ook een arts. Zij helpen de mensen zo goed als ze kunnen en verwijzen mensen eventueel door voor specialistische zorg. De vluchtelingen vallen onder de RMA-regeling. Dat is een zorgverzekering van het COA, voor mensen die niet Nederlands zijn en hier als asielzoeker wonen.  

Met wie kan ik contact opnemen bij overlast?

Bij overlast kunnen omwonenden en ondernemers in de buurt van de opvanglocatie terecht bij de locatiemanager van de opvanglocatie. De locatiemanager is aanwezig tussen 08.00 en 22.00 uur en bereikbaar via de receptie van de opvang. Loop gerust binnen voor een gesprek.

Concrete meldingen kunnen ook gedaan worden via de gemeente. Zie: Melding doen
De politie is zonder spoed telefonisch te bereiken via 0900 8844. Bij spoed belt u naar 112.

Communicatie

Hoe worden omwonenden, ondernemers en inwoners van Woerden geïnformeerd over de noodopvang?

Omwonenden en ondernemers uit de omgeving van de Bleek 1 ontvingen op 24 juni een brief. Daarnaast stond de aankondiging van de noodopvang op de informatiepagina van de gemeente in de Woerdense Courant en op www.woerden.nl/vluchtelingen.  

Op 8 juli is er een inloopbijeenkomst in het gemeentehuis van Woerden georganiseerd. Hier kon men terecht met ideeën of zorgen. 

Daarnaast blijkt uit onderzoek van het COA dat het gebouw op de Bleek 1 geschikt is als asielzoekerscentrum. Een asielzoekerscentrum is een opvanglocatie voor langere tijd. De gemeenteraad heeft ingestemd met de plannen. Nadat het gebouw verbouwd is, worden hier 15 jaar lang 400 asielzoekers opgevangen. Op Denkmee Woerden wordt men geïnformeerd over de voortgang van het azc. 

Is de gemeenteraad geïnformeerd?

Ja, de gemeenteraad is geïnformeerd via een raadsinformatiebrief. 

Kan ik helpen bij de opvang van de asielzoekers?

Dat kan. U kunt uw hulp aanbieden door een e-mail te sturen naar vluchtelingen@woerden.nl

Is er contact met ondernemers in de buurt?

Ja, er is contact met ondernemers in de buurt van de Bleek 1. 

Kunnen we als buurt langskomen op de locatie?

Ja, het is niet mogelijk om de locatie te bezoeken. Vraag bij de receptie naar de mogelijkheden of stuur een mailtje met uw vraag naar opvang19@vru.nl.