Belastingen

U vindt hier informatie over alle gemeentelijke belastingen en de WOZ-beschikking.

• Belastingloket

In het Belastingloket kunt u onder andere online zelf bezwaar maken, uw taxatieverslag opvragen en betalingsgegevens wijzigen. U logt in met DigiD.

• Bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen

Als u het oneens bent met uw gemeentelijke belastingen of WOZ-waarde, kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaarschrift online of per post versturen.

• WOZ-waarde

De gemeente stelt elk jaar op 1 januari de WOZ-waarde vast van uw woning of niet-woning. De WOZ-waarde bepaalt de hoogte van uw onroerendezaakbelasting.

• Onroerendezaakbelasting (OZB)

Als u eigenaar bent van een gebouw of grond, betaalt u onroerendezaakbelasting. U vindt het bedrag op uw aanslagbiljet ‘Gemeentelijke belastingen’.

• Gemeentebelasting betalen

Op uw jaarlijkse aanslagbiljet ziet u een overzicht van alle gemeentelijke belastingen die u dat jaar betaalt. U betaalt uw belastingaanslag in 10 termijnen of in 1 keer.

• Automatische incasso

Als u uw gemeentelijke belastingen in 10 termijnen wilt betalen, dan moet u de gemeente machtigen voor een automatische incasso.

• Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Als u weinig of geen inkomen heeft, dan kunt u kwijtschelding aanvragen voor afvalstoffenheffing, onroerendezaakbelasting en rioolheffing.

• Afvalstoffenheffing

De gemeente haalt huishoudelijk afval bij u op. Daarvoor betaalt u afvalstoffenheffing. U vindt het bedrag op uw aanslagbiljet ‘Gemeentelijke belastingen’.

• Rioolheffing

De gemeente onderhoudt het riool en verwerkt hemel- en grondwater. Hiervoor betaalt u rioolheffing. U vindt het bedrag op uw aanslagbiljet ‘Gemeentelijke belastingen’.

• Hondenbelasting

Vanaf 1 januari 2024 betaalt u in de gemeente Woerden geen hondenbelasting meer.

• Precariobelasting

Als u openbare gemeentegrond gebruikt, betaalt u precariobelasting. U vindt hier een overzicht van alle tarieven.

• Toeristenbelasting

Toeristenbelasting is een belasting voor aanbieders van overnachtingen, zoals hotels, campings, pensions, bed & breakfasts.

• Berichtenbox op MijnOverheid

Wilt u uw aanslagbiljet digitaal ontvangen? Dat is mogelijk via de Berichtenbox van MijnOverheid. De Berichtenbox is uw persoonlijke, beveiligde brievenbus op MijnOverheid.nl.