Vragen en antwoorden over asielopvang in Woerden
In Woerden komt een asielzoekerscentrum (azc) op de locatie De Bleek 1. Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over de opvang, de locatie, de planning en wat dit betekent voor de buurt.
In Woerden komt een asielzoekerscentrum (azc) op de locatie De Bleek 1. De gemeenteraad heeft hier op 19 september 2024 mee ingestemd. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vangt hier na verbouwing 400 asielzoekers op voor een periode van 15 jaar. Het azc is naar verwachting niet eerder klaar dan 2027.
Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over de opvang, de locatie, de planning en wat dit betekent voor de buurt.
Over asielopvang
Waarom komt er een azc in Woerden?
Vluchtelingen, asielzoekers, statushouders, noodopvang, AZC's - wat is wat?
Wanneer krijgt iemand asiel in Nederland?
Werkt Woerden ook samen met andere gemeenten?
Worden asielzoekers gescreend of onderzocht?
Dagelijks leven in het azc
Wat doen de bewoners overdag?
Mogen asielzoekers werken?
Waar gaan kinderen naar school?
Mogen bewoners ook bezoek ontvangen?
De locatie De Bleek 1
Wat gebeurt er met de Oekraïense bewoners?
Hoe zit het met de periode van 15 jaar?
De buurt en voorzieningen
Hoe is de veiligheid geregeld?
Er is een groot tekort aan leraren, huisartsen, politiemensen en woningen. Hoe verhoudt een groot azc zich hiermee?
Hoe hangt dit samen met de gebiedsontwikkeling van Nieuw-Middelland?
Planning, vergunning en contact
Is er een besluit genomen?
Hoe zorgen we ervoor dat asielzoekers goed integreren?
Waar kan ik vragen, opmerkingen en klachten kwijt als het azc er is?
Kan ik ook helpen bij de opvang?
Ik heb kleding en spullen over. Kan ik deze ook brengen?
Planning en proces
Hoe zit het met de vergunning?
Hoe ziet het dagelijks leven eruit van asielzoekers?
Ik wil helpen of doneren, hoe doe ik dat?
De locatie
Voor wie zijn de flexwoningen?
Van wie wordt het gebouw op De Bleek 1?
Wie is verantwoordelijk voor de veiligheid op deze locatie?
Waar kan ik terecht met vragen, opmerkingen en klachten?
Wat wordt er gedaan om ervoor te zorgen dat de opvanglocatie een open en vriendelijke plek is?
Er zijn te weinig voorzieningen op Middelland. Er zijn bijvoorbeeld geen winkels op loopafstand en te weinig parkeerplekken. Regelen jullie dit soort voorzieningen als er zoveel inwoners bijkomen op Middelland?
Worden er ook woningen gebouwd voor de Woerdenaren? Waar en wanneer?
Is de opvang een openbare locatie?